Tilbake til alle artiklerAlle artikler
Publisert: 19-02-2024

Ny lov om offentlige anskaffelser

Anskaffelsesutvalget har utarbeidet et nytt lovforslag for offentlige innkjøp. Vi har kommet med innspill, les vårt høringssvar her.

Anskaffelsesutvalget ble oppnevnt i november 2022 for å gjennomgå regelverket for offentlige anskaffelser og komme med forslag til endringer. Ett år senere la utvalget frem en utredning som blant annet omfatter et utkast til ny lov om offentlige anskaffelser. Utredningen har vært på høring og MEF har avgitt høringssvar.


Regelverket må bli enklere

MEF påpeker i høringssvaret at vi deler oppfatningen til anskaffelsesutvalget av det er behov for et enklere og mer tilgjengelig anskaffelsesregelverk. En gjennomsnittlig MEF-bedrift har 17 ansatte. Dette er bedrifter med begrensede administrative ressurser. Forenklinger på anskaffelsesområdet vil bidra til økt konkurranse – og forhåpentligvis redusert ressursbruk både for leverandør og oppdragsgiver.

Samtidig må behovet for forenkling balanseres mot nødvendigheten av at leverandørene har kjennskap til og tilgang til det offentlige markedet, og at det er transparens når det gjelder tildeling av offentlige oppdrag. I utgangspunktet mener vi derfor at en størst mulig andel av de offentlige oppdragene bør kunngjøres, og i neste omgang tildeles etter kriterier og krav som er konkrete og målbare. Etter vårt syn vil en slik praksis sikre at leverandørene konkurrerer på like vilkår og at de beste leverandørene vinner på sikt.


Hva med småbedriftene?

Når det gjelder utredningen som her foreligger, savner vi – i likhet med Regelrådet – at hensynet til små bedrifter ikke er nærmere vurdert. Mindre bedrifters deltakelse i offentlige kontrakter legger grunnlaget for vekst i de aktuelle bedriftene, og bidrar i tillegg til økt konkurranse på sikt. Myndighetene bør derfor ha vedvarende fokus på å redusere hindringer for økt deltakelse i det offentlige anskaffelsesmarkedet for denne gruppen. Det fremstår i den sammenheng som noe merkelig at utvalgets anbefalinger knyttet til «problemstillinger om lokale og regionale leverandører» først vil bli presentert i den andre delutredningen.

Vi mener også at prosessen det her er lagt opp til – fremleggelse av to delutredninger med om lag et halvt års mellomrom – gjør det krevende å på nåværende tidspunkt danne seg et godt bilde av helheten i utvalgets arbeid.

Her kan du lese høringssvaret vårt i sin helhet.

Relaterte nyheter

Lansering av nye standarder
Publisert:26.08.2024

Lansering av nye standarder

Nye standarder for kjøp av byggevarer erstatter NS 8409:2008.

Les merles mer
Nye krav til arbeidsavtaler
Publisert:26.06.2024

Nye krav til arbeidsavtaler

Kravene gjelder med virkning fra 1. juli og innebærer i korte trekk at arbeidsavtalene blir mer detaljerte enn tidligere.

Les merles mer
Eierskifte av bedriften
Publisert:19.06.2024

Eierskifte av bedriften

Skal du selge eller overdra bedriften? Her er fem ting du må huske på!

Les merles mer