Oppsigelse og avskjed

Her finner du alt du trenger å vite når du vurderer å si opp en ansatt:

  • Hvordan følge opp den ansatte
  • Forskjellen på oppsigelse og avskjed
  • Ofte stilte spørsmål og svar
  • Maler

Oppfølging av ansatte

Før det eventuelt blir aktuelt å vurdere oppsigelse eller avskjed, kan det i mange saker være gunstig å først bruke tid på oppfølging av arbeidstakeren. Dette gjelder spesielt i saker hvor arbeidsgiver er misfornøyd med forhold hos arbeidstaker, som for eksempel at den ansatte ikke følger instrukser, har korte og hyppige ugyldige fravær, eller ikke utfører arbeidet som forventet. Oppfølging av arbeidstaker kan være mange tiltak, som for eksempel personalsamtaler, ytterligere opplæring, tilbakemeldinger fra arbeidsgiver med mer. Det er viktig at arbeidsgiver dokumenterer oppfølgingen av arbeidstakeren. Se bl.a. mal for oppfølgingsplan og mal for evaluering i prøvetid.

Oppsigelse

Ordet oppsigelse brukes både om når en ansatt sier opp jobben sin selv, og når en arbeidsgiver gir oppsigelse til sin ansatt. For arbeidsgivere er det strenge regler for når man kan gi en oppsigelse til en ansatt. Oppsigelsen må være saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. Oppsigelse kan dermed være aktuelt når det er forhold ved arbeidstaker som er bakgrunn for oppsigelsen, som f.eks. ugyldig fravær fra arbeid, brudd på arbeidsgivers instrukser, manglende utførelse av arbeidsoppgaver m.m. Oppsigelse grunnet arbeidsgivers eller virksomhetens forhold kan f.eks. være aktuelt ved nedbemanning. Vernet mot oppsigelse er sterkt, og det må dermed alltid foretas en konkret vurdering av hver enkelt sak for å vurdere om det er grunnlag for oppsigelse i den aktuelle saken.

Dersom en arbeidsgiver vurderer å gå til oppsigelse av en arbeidstaker, er det viktig at arbeidsgiver kan sannsynliggjøre og dokumentere bakgrunnen for oppsigelsen.

Før det treffes en beslutning om oppsigelse, skal det også avholdes et drøftelsesmøte. I drøftelsesmøtet skal spørsmålet om oppsigelse drøftes, og arbeidstaker skal få anledning til å komme med sine kommentarer og syn på saken. Arbeidstakers tillitsvalgte skal være med i drøftelsesmøtet, med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

Det finnes også en rekke formkrav til hvordan oppsigelser skal gis, og hvilke opplysninger en oppsigelse skal inneholde. En oppsigelse skal bl.a. gis skriftlig, og gis til arbeidstaker direkte eller sendes med rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse.

Det er mange regler som gjelder for oppsigelse fra arbeidsgivers side, og vi anbefaler derfor å ta kontakt med juridisk avdeling i MEF dersom dere vurderer å gå til oppsigelse av ansatte.

Avskjed

Avskjed betyr at et ansettelsesforhold opphører umiddelbart, altså uten en oppsigelsestid. Arbeidsgiver kan kun avskjedige en arbeidstaker hvis vedkommende har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Avskjed er den strengeste reaksjonen en arbeidsgiver kan gi i et arbeidsforhold. Det er en svært høy terskel for når en arbeidsgiver kan gi avskjed, som betyr at det skal svært mye til før arbeidsgiver har avskjedsgrunnlag.

Slik som ved oppsigelse, stilles det krav til drøftelsesmøte før det tas beslutning om avskjed og formkrav til avskjed.

Det er mange regler som gjelder for avskjed fra arbeidsgivers side, og vi anbefaler derfor å ta kontakt med juridisk avdeling i MEF dersom dere vurderer å gå til avskjed.

Logg inn for å se webinar

Logg inn for å se webinar

26. mai 2023 holdt vi et webinar med tema oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold, logg inn på mef.no for å se webinaret på denne siden.