— Entreprenører over hele landet melder om svært få prosjekter, på kommunenivå, fylker og statlig sektor. Regjeringens forslag til statsbudsjett endrer ikke på dette, sier Julie Brodtkorb, adm.dir. i MEF.
MEF hadde håpet at regjeringen ser verdien av å bygge landet vårt videre. Det er de samme prosjektene som i forrige års statsbudsjett som får midler til videre fremdrift. Samferdselsbudsjettet vris fra oppstart av nye prosjekt til drift- og vedlikehold av eksisterende infrastruktur. Regjeringen viderefører nivået på drift- og vedlikehold av riksveiene, og dette mener MEF at burde vært økt. Vi er glade for at regjeringen legger opp til å sikre noe bedre militær mobilitet på fylkesveiene.
Krevende år i anleggsbransjen de siste årene. MEF ser ikke spesielt mye lysere på fremtiden med regjeringens opplegg
— Anleggsbransjen og våre bransjekolleger i bygg er de delene av næringslivet som særlig har hatt det tøft de siste årene. Det viser også alle Norges Banks regionale undersøkelser. MEFs vurdering er at regjeringens budsjettforslag ikke endrer på dette. For å få til økt aktivitet må det igangsettes flere veiprosjekt, mer økning i vedlikehold av vei og jernbane og vesentlig styrking av kommuneøkonomien, fortsetter MEF-sjefen.
Mer krevende grønt skifte for næringslivet
Enova skal kuttes med 2 mrd. kroner i 2026, med regjeringens forslag. Dette vil gi langt mindre rom for å støtte næringslivet med grønn omstilling. MEF er kritisk og frykter det vil gi mindre støtte til utslippsfrie maskiner.
Her er de viktigste nyhetene i statsbudsjettet:
Samferdsel
Prioriterer drift, vedlikehold, fornying og utbedring fremfor store nye prosjekter. Det ligger ingen nye store prosjekt i dette budsjettforslaget.
Hovedprioriteringer for 2026:
- Viderefører nivået på drift- og vedlikehold riksvei.
- Rasjonell gjennomføring av allerede i gangsatte prosjekter og oppstart av flere mindre investeringsprosjekter.
- + 1 mrd. Kr. Til jernbane med Drift og vedlikehold, og på posten for fornying og mindre investeringer på jernbanen.
- Nye prosjekt i byvekstavtalene i de fire største byområdene.
- Oslo, Bergen, Trondheim og Nord-Jæren for å fremme kollektiv transport, sykling og gange.
- Videreføring av tiltak for å redusere klimagassutslipp og beskytte natur.
- Videreføre støtte til utslippsfrie anleggsplasser og pilotprosjekter.
- I 2025 ble det opprettet et øremerket tilskudd til fylkeskommunene med en bevilgning på 50 millioner kroner for å ruste opp 14 bruer som er viktige for militær mobilitet. I 2026 foreslår regjeringen å doble bevilgningen til 102 millioner kroner.
Finansdepartementet
Regjeringen forventer stabilitet i norsk økonomi i året som kommer. Her er noen nøkkeltall:
- Flere år med dyrtid og prisvekst flater ut. Prisveksten for 2026 anslås til 2,2 prosent.
- Regjeringen forventer at arbeidsledigheten skal holde seg lav - på omlag 2,1 prosent.
- Den samlede veksten i norsk økonomi forventes å være 2,1 prosent.
Regjeringen inviterer til skatteforlik mellom partiene på Stortinget. Regjeringen drøfter saken med partiene nå og hvordan de kan finne frem til en prosess.
- MEF har gitt innspill til et skatteforlik. Vi krever vesentlige lettelser i formuesskatten og at det ikke skal være skatt på redskapen og materialer for entreprenører.
- Derfor er det avgjørende at det ikke øker voldsomt med penger i forhandlingene i Stortinget, for ikke å legge press på rentene og norsk økonomi. Vi må velge det viktigste. Bygge landet videre må prioriteres mener MEF.
Kommunaldepartementet
Regjeringen foreslår en vekst i kommunesektorens frie inntekter neste år på 4,2 milliarder kroner i 2026, fordelt med 3,2 milliarder kroner til kommunene og 1 milliard kroner til fylkene. Justert for utgiftene til befolkningsendringer gir det et samlet økt handlingsrom på 1,3 milliarder kroner.
— MEF og mange er kritiske til at dette er for svakt. Det er stor kostnadsvekst i kommunesektoren, særlig kollektivtransport. Derfor frykter vi at dette kan gå ut over fylkesveiene dersom ikke fylkene kompenseres, sier Finn Bangsund i MEF.
Kunnskapsdepartementet
Lærlingtilskudd – nominell videreføring: Lærlingtilskuddet foreslås videreført i 2026 på samme nominelle nivå som i 2025. Som følge av dette blir rammetilskuddet til fylkene redusert med 153,2 millioner kroner.
For entreprenørene betyr dette at vi får samme beløp utbetalt neste år som i år uten å hensynta prisvekst.
Klima- og miljødepartementet
Kutt i tilskuddet til Enova får med nær 1,9 mrd. Kr mindre i tilskudd i 2026 mot dagens budsjett. Departementet presiserer at tilskuddet ikke er øremerket, så det er opp til Enova å fordele midlene selv. MEF frykter at dette kan gi mindre støtte til entreprenørene for grønn omstilling.
- CO2 avgiften består med progresjon mot 2400 kr pr tonn i 2030 og til 3400 kr pr tonn i 2035. I 2026 blir avgiften 1639 kr pr tonn CO2-ekvivalenter.
- Veibruksavgiften på diesel økes med 0,25 kr per liter for både mineralolje og biodiesel.
- For anleggsdiesel er øking i CO2-avgift 0,63 kr pr liter.
- For ordinær diesel blir prisøkningen 94 øre inkl. CO2 avgift og veibruksavgift.
- Regjeringen har besluttet å redusere tempoet i opptrappingen av omsetningskravet for biodrivstoff økes med 1 prosent de neste to årene, til 20 prosent i 2026 og 21 prosent i 2027. Det leggs til grunn at økningen i omsetningskravet skal skje gjennom bruk av A-råstoff, altså avansert og EU-compliant bærekraftig biodrivstoff.
- Fra 2030 skal nye tunge kjøretøy være nullutslipp eller bruke biogass. Det refereres til at på buss-fronten har satsningen på nullutlipp og biogass resultert i at 90 prosent av nye busser nå går på enten biogass eller strøm. Endringen på tunge lastebiler skjer ikke like fort da det her er snakk om en stor mengde små og store private selskaper som skal foreta investeringene.
Forsvarsdepartementet
Gjennomføringen av Forsvarsløftet innebærer store investeringer og styrking av infrastruktur i Nord-Norge. I 2026 planlegger regjeringen å investere mer enn 3,2 milliarder kroner i eiendom, bygg og anlegg ved flere av Forsvarets lokaliteter i Nord-Norge.
Nærings- og fiskeridepartementet
- Det foreslås å øke bevilgningene til klagenemndsekretariatet, deriblant KOFA, med 13,8 mill. Kr (35 prosent). Økningen begrunnes blant annet med at sekretariatet skal betjene Klagenemnd for godkjenning av utenlandsk utdanning og yrkesgodkjenning og Klagenemnda for elektronisk kommunikasjon.
- Regelrådet avvikles fra 1. mars 2026. Noe MEF er sterkt kritiske til. Se sak på rett24 her.