Tilbake til alle artiklerAlle artikler

Høyere totalvekt for utvalgte vogntog

Fra og med 1. februar 2026 økes totalvekten til 56, 55 og 54 tonn avhengig av antall aksler og drivlinje. MEF kritiserer beslutningen, og kaller den «symbolpolitikk» med minimal miljøgevinst.

Publisert: 17-12-2025
De nye totalvektene gjelder blant annet ikke for tippsemi, som blir mye brukt i anleggskjøring. (Foto: Njål Hagen)
De nye totalvektene gjelder blant annet ikke for tippsemi, som blir mye brukt i anleggskjøring. (Foto: Njål Hagen)

Ifølge Samferdselsdepartementet ønsker regjeringen å bidra til at det blir flere tunge nullutslippskjøretøy og kjøretøy som kjører på biogass. Derfor er det nå bestemt å gi høyere vektøkning for nullutslipp/biogass enn for fossildrevne vogntog. Dette for å ta hensyn til den ekstra vekten drivlinjen i nullutslipps- og biogassvogntog fører til.

Espen Wicken, fagsjef i MEF, har følgende kommentar til saken:

Tiltaket gjelder kun bil med slepehenger, mens vanlige kombinasjoner som trekkvogn med semitrailer og bil med kjerre holdes utenfor på grunn av krav om akselavstand på 16,61 meter fra første til siste aksel. Det vil si at de aller fleste lastebiler og tilhengere som brukes, og vil brukes lenge i anleggsbransjen, ikke blir med på de foreslåtte vektøkningene

Les hele saken på Anleggsmaskinen.no

Relaterte nyheter

Thumbnail for article "MEF advarer mot detaljregulering i anskaffelsesloven"
Thumbnail for article "MEF i høringer"
Thumbnail for article "Vi trenger dine svar"