Deltakerne skal kunne:
- Etablere gode administrative rutiner og system for registrering, dokumentasjon, rapportering og arkivering.
- Følge opp bedriftens KS- og HMS-rutiner.
- Bistå ved utarbeidelse av KS- og HMS-dokumenter, samt oppfølging av pålagt dokumentasjon og rapportering.
- Ivareta administrative oppgaver knyttet til kunde- og myndighetskrav.
- Metoder og verktøy for økonomistyring, herunder økonomistyring av prosjekt og bedrift.
- Føring av regnskap, lønn og mva., herunder følge opp periodisering av månedlige prosjektregnskap.
- Hvordan foreta fakturering, purring og inkasso.
- Gi nødvendig støtte i planlegging og oppfølging av prosjekt.
- Utarbeide rapporter til daglig leder og styret.
- Personalbehandling og arbeidsrettslige problemstillinger.
- Rollefordelingen mellom administrativt personell, anleggsleder, prosjektleder og daglig leder.
- Utarbeidelse av FDV-dokumentasjon.
- Markedsarbeid.
Emner:
- Administrative rutiner
- Lover og forskrifter knyttet til personalbehandling, HMS og Plan- og bygningsloven.
- Økonomi – sentrale begreper og nøkkeltall, likviditet og oppbygging av regnskap - Økonomistyring
- Markedsarbeid og kundebehandling
- HMS og personell
- Oppfølging av offentlige krav
- Styrearbeid
Hvem kan delta?
Administrasjonsmedarbeidere med ansvar og oppgaver knyttet til generelle kontorfunksjoner. Administrativt personell og kontorledere, samt daglige ledere med behov for kompetanseheving i administrative rutiner.
Krever ingen spesielle forkunnskaper for å delta, men generell datakompetanse er en fordel.
Varighet og gjennomføring:
4 samlinger á 3 dager.
Oppstart alle samlinger - tirsdag kl: 9.00, avslutning - torsdag ca kl: 15:30
Opplæringen vil bestå av forelesninger, diskusjoner, gruppearbeider og rollespill.
Alle MEF-medlemmer får 50 % rabatt av full pris.
Alle medlemsbedrifter med tariffavtale i NAF/LO på anleggs- eller miljøoverenskomsten får dekket ytterligere 30% av medlemsprisen av tariffbedriftenes opplysnings- og utviklingsfond.