Et viktig prinsipp for MEF er at avstanden fra medlemsbedriftene til administrasjonen skal være kort. Dette er avgjørende for å sikre at medlemmene blir hørt og for at MEF skal kunne tilby de tjenestene som etterspørres av bransjene våre. En slik nærhet kommer imidlertid ikke av seg selv. Den bygges over år og må holdes ved like hver dag. Vi kan se tilbake på et år med god medlemsvekst, og vi nærmer oss nå en ny milepæl med 2 200 medlemsbedrifter. Målsettingen er selvsagt å passere denne med god margin i 2020. Vi er stolte av å oppnå slike tall i en tid der flere organisasjoner sliter med det motsatte.
MEF går mot strømmen – og det synes vi kler oss!
I dag representerer MEF næringsdrivende i spennet fra enkeltpersonforetak til konsern med over tusen ansatte. Denne bredden er først og fremst en styrke, da den gir oss en troverdig stemme inn mot myndighetene i en rekke ulike saker.
Ulike medlemmer har ulike behov. Uavhengig av størrelsen på problemet forsøker vi å finne gode løsninger for hver enkelt bedrift. Et eksempel på dette var Magne Sveen-saken. Entreprenørbedriften hadde i seks år vært i tvist med Statens vegvesen i forbindelse med utbyggingen av riksvei 4. En svært krevende situasjon for bedriften. Saken endte til slutt i Høyesterett, hvor MEF deltok som partshjelp. Resultatet ble at Magne Sveen og bransjen her vant en viktig, prinsipiell seier.
I tiden som fulgte har MEF jobbet mye med å få endret momsregelverket knyttet til omtvistede krav. Dette for å redusere risikoen for at konflikter fører til at entreprenører blir drevet til konkurs på grunn av momskostnaden.